Fot. glee.forumfree.it

Zagraj to jeszcze raz, Brad! 10 najmocniejszych występów Glee

Artykuł zawiera spoilery.

18 marca FOX wyemitował jubileuszowy, setny już odcinek Glee. Emocji było sporo, bo grupa nastolatków wciąż żyje w cieniu niedawnej (fabularnie) śmierci Finna, a wielkimi krokami zbliża się moment ukończenia szkoły. W obliczu tych problemów intrygi Sue Sylvester, zmierzające do zakręcenia kurka z funduszami dla śpiewającego klubu, mają prawo wydawać się mniej istotne.

Z okazji lekcji numer 100 w szkolnej sali spotyka się stara gwardia – z wizytą przyjeżdżają dwie diwy, czyli Rachel i Mercedes, a także Brittany, która porzuciła śpiewanie na rzecz niezbyt przez nią samą pożądanej kariery naukowej. Quinn pojawia się z narzeczonym, którego przekalkowano z Plotkary, Puck zadaje szyku nowym mundurem, a Mike Chang jest jak zwykle świetnym tancerzem i nic poza tym. Na moment na scenę wracają dawne czasy.

Zarówno dla gleekowiczów, jak i dla mnie okrągła liczba stała się przyczynkiem do małej retrospekcji. Nie chcę pokazywać Wam moich ulubionych piosenek, bo to zbyt subiektywne. Chcę wyliczyć te, które mnie w jakiś sposób poruszyły, zarówno ładunkiem emocjonalnym, jak i brawurowym wykonaniem. Można na Glee wieszać psy fabularne (scenarzyści, jak widać po American Horror Story, należą do osób, które nieźle zaczynają i słabo kończą), można wkurzać się na przedstawienie postaci, ale jedyne, czego nie można odmówić młodym aktorom, to talent wokalny. Trzymajcie zatem kapelusze i przygotujcie chusteczki, bo machina czasu rusza!

S01E01     Don’t stop believing    (New Directions)

Nowopowstały zespół zakłada czerwone topy, by z zadziwiającą energią i świeżością przekonać „Mr Shue”, że nie warto rezygnować ze swoich marzeń. Śpiewają przed pustą salą, ale wierzą w siebie bardziej niż gdyby stali na scenie Carnegie Hall czy któregoś z broadwayowskich teatrów.

S01E20     Poker Face – Idina Menzel (Shelby), Lea Michele (Rachel)

Wychowywana przez dwóch ojców Rachel spotyka wreszcie swoją biologiczną matkę. Dla obu stron to trudne spotkanie i chyba żadna z nich nie osiągnęła nim tego, co chciała. Rozstają się z pewnym smutkiem, jednak bez żalu, co pokazuje to wykonanie utworu Lady Gagi w wersji ballady unplugged. Te panie mogłyby śpiewać nawet a cappella.

S02E03    I Wanna Hold Your Hand – Chris Colfer (Kurt)

Muszę przyznać, że do tego momentu nie doceniałam emocji, jakie Chris Colfer może włożyć w śpiewaną piosenkę. Utwór zadedykowany ciężko choremu ojcu jest zaśpiewany z uczuciem i wyczuciem. Pokazuje, że relacje z rodzicami, choć często trudne i najeżone konfliktami, pozostają ważne niezależnie od okoliczności.

S02E18    Born this way – New Directions

Ekspresyjny układ taneczny i koszulki z “wadami” – to idealne tło dla odcinka o samoakceptacji. Lady Gaga nagrywając tę piosenkę pewnie nie myślała, że można ją zinterpretować w taki sposób! Gleekowicze z dumą wyskakują na scenę i prezentują swoje niedoskonałości, wypisane wołami na piersi.

S03E11    Black or white – New Directions i Dalton Academy Warblers

Konflikt między New Directions a uczniami ekskluzywnej szkoły dla chłopców osiągnął w tym odcinku fazę szczytową. Doszło do rękoczynów. Jednak licealiści z McKinley High nie zamierzają dać się wciągnąć w gierki Sebastiana. Specjalnie dla niego i jego świty śpiewają utwór króla popu, udowadniając tym samym, że miłość, także do muzyki, jest ponad wszystkimi podziałami i ponad chorą rywalizacją szkolnych chórów.

S03E21    We are the champions – New Directions

Stało się wreszcie to, na co bohaterowie i widzowie czekali chyba od pierwszego odcinka: New Directions sięgnęło po złoto! W zachwycających czerwonych sukienkach w stylu lat 50 odtańczono i zaśpiewano utwory Lady Gagi, Celine Dion i Meat Loafa. Zestaw może wydawać się dziwny, ale powrót do tego medleya wciąż wywołuje we mnie dreszcze. Ale ja nie o tym – a o piosence, którą usłyszeliśmy już po ogłoszeniu wyników. W roli hołdu dla pana Shue pojawił się najbardziej wyświechtany przebój zespołu Queen. Ale takiego triumfu i poczucia mocy nie tchnął w niego nawet Freddy!

S04E01    Chasing Pavements – Melissa Benoist (Marley) i New Directions

Postać Marley nie należy do moich ulubionych – jest na to zbyt mało wiarygodna. Trudno mi uwierzyć, że ktoś obdarzony takim głosem i urodą mógłby być niepewny siebie. Jednak ten występ zapadł mi w pamięć, bo czasem też czuję, że decyzje, jakie podjęłam, nie są do końca zgodne z moimi pragnieniami czy potrzebami… To wahanie nie jest mi obce. Nie jest obce nikomu.

S04E15    In Your Eyes – Matthew Morrison (Will) i New Directions

Will Shuester jako Romeo i Emma Pillsbury jako Julia – brzmi może śmiesznie, ale ten utwór stanowi piękne zamknięcie (nareszcie!) historii miłosnej tej pary. Nasza uciekająca panna młoda schroniła się u siostry, więc opuszczony narzeczony wytropił ją i śpiewająco zapewnił o swoim niesłabnącym uczuciu. Zarówno tekst, jak i muzyka Petera Gabriela są poruszające same w sobie, a wykonanie wydaje mi się delikatne, ale wciąż nacechowane ogromnym uczuciem. To jeden z tych coverów Glee, do których wciąż wracam, bo mają w sobie dużą siłę, mimo że brakuje im ikry obecnej chociażby w utworach Journey.

(Przepraszam za filmik, ale to jedyny, jaki udało mi się znaleźć.)

S05E03    Seasons of Love – New Directions

Oszczędna aranżacja, proste kostiumy, minimalistyczna scenografia – tak postacie, ale i aktorzy żegnali Finna/Cory’ego po tragicznej śmierci aktora w lipcu 2013. Chyba właśnie dzięki oszczędności środków wyrazu utwór jest tak mocny. Wykonawcy nie patrzą w kamerę, nie krygują się, nie flirtują z publicznością, nie zachwycają rozległymi koloraturami. Ze łzami w oczach składają piękny hołd koledze, który odszedł nagle i niespodziewanie.

https://www.youtube.com/watch?v=ngxbwLYC1bw

S05E09    Don’t Rain on my Parade – Naya Riviera (Santana)

Santana udowadnia, że jest gotowa iść do celu po trupach – w tym przypadku trupach marzeń swojej (tak zwanej) przyjaciółki. Brawurowym wykonaniem Don’t Rain On My Parade czyli utworu, który Rachel szlifowała niemal od niemowlęctwa (i chyba też ultrakrótką sukienką), zdobyła serce reżysera broadwayowskiego musicalu… i jawną nienawiść Rachel. Przewrotnie podsumuję: słusznie, bo była lepsza!

Tym sposobem dobrnęliśmy do końca mojej absolutnie subiektywnej listy najmocniejszych momentów w Glee. Jeśli jeszcze Wam mało, możecie sięgnąć po utwory, które się w tym zestawieniu nie zmieściły: Thriller, Rumour has it, I’m still standing, Here’s to us i może Brave? Gleekujcie długo i szczęśliwie!

PS. Na wypadek, gdybyście nie wiedzieli, kim jest Brad, wyjaśniam: to do niego Rachel, Tina czy Blaine kierowali wszystkie swoje gwiazdorskie „hit it!” przez calutkie sto odcinków.

Fot. Fox via glee.wikia.com

Fot. Fox via glee.wikia.com

Glee
Teen drama,
Fox, 2009–

Olga Cecylia

Homo scribens. Pisze szybko, myśli wolno. Uwielbia musicale, ładne kiecki i klasyczne baśnie. Korzystając z podzielnej uwagi, przy dokarmianiu wewnętrznego pulpozaura gotuje, sprząta, maluje paznokcie albo robi na drutach. Podobno nie ma poczucia humoru, co nie przeszkadza jej dziewiąty rok prowadzić całkiem zabawnego bloga.